کشیدن دندان عقل نیمه نهفته

کشیدن دندان عقل نیمه نهفته چگونه انجام می شود ؟

کشیدن دندان عقل نیمه نهفته چگونه انجام می شود ؟

در دندان‌پزشکی، دندان عقل یا ترمینال (به انگلیسی: wisdom tooth) نام دندان‌های سوم بالایی و پایینی است که معمولاً در دهان انسان ها بین سن ۱۷ تا ۲۵ سالگی شکل می‌گیرند. این دندان‌ها عقل و خردمندی را نمایان می‌کنند و از اینجا تعیین نام آن‌ها انجام شده‌است. اما بسیاری از افراد تجربه می‌کنند که از این دندان ها مشکل دندانی داشته‌اند و نیاز به کشیدن دندان عقل نیمه نهفته است.

معمولاً دندان‌های عقل در جایگاه خود رشد نمی‌کنند و به طور نیمه نهفته در زیر لثه‌ها بالا می‌آیند، که در برخی موارد به مشکلاتی چون درد، التهاب، عفونت، شکستگی دندان‌های اطراف و حتی بروز آسیب‌های بیشتر در دهان می‌انجامد. بنابراین، انجام عمل جراحی کشیدن دندان عقل نیمه نهفته در بعضی از مواقع ضروری است تا مشکلات جدی‌تری ایجاد نشوند.

در ادامه، به معرفی علل نیمه نهفته بودن دندان عقل، علایم و عوارض آن، روش‌های تشخیص و درمان، مراحل عمل جراحی و مراقبت‌های پس از آن پرداخته خواهد شد.

علل نیمه نهفته بودن دندان عقل:

۱. جای تنگفک: یکی از عوامل اصلی نهفته بودن دندان عقل، جای تنگ فک است. اگر فضای کافی برای رشد و پیشرفت دندان عقل وجود نداشته باشد، این دندان تا حدودی در زیر لثه‌ها نیمه نهفته می‌ماند.
۲. جهت نادرست رشد: در برخی از موارد، دندان عقل به جهت نادرست رشد می‌کند و با دندان‌های اطراف تداخل ایجاد می‌کند که باعث نیمه نهفته بودن آن می‌شود.
۳. کند بودن رشد دندان : کند شدن رشد دندان عقل ممکن است باعث نهفته بودن آن شود و مشکلات دندانی تا درد و التهاب به همراه آورد.

بیشتر بخوانید : بهترین دندانپزشک زیبایی فرمانیه

علایم و عوارض نیمه نهفته بودن دندان عقل:

۱. درد: از مهمترین علایم نهفته بودن دندان عقل درد است که معمولاً در ناحیه دندان عقل یا اطراف آن احساس می‌شود و می‌تواند در سایر نقاط دهان و گردن گسترش یابد.
۲. التهاب و عفونت: به دلیل نهفته بودن دندان عقل، احتمال التهاب و عفونت در منطقه مورد نظر وجود دارد که طبیعتاً به درد و تورم منطقه منجر می‌شود.
۳. خونریزی: در مواردی که دندان عقل جهت نادرست رشد کرده و تداخل با دندان‌های دیگر ایجاد کرده باشد، خونریزی ممکن است رخ دهد.
۴. گلودرد: در برخی مواقع، دندان عقل نهفته در اطراف دهان دردهایی می‌کند و باعث گلودرد و سرفه می‌شود.

تشخیص و درمان نیمه نهفته بودن دندان عقل:

برای تشخیص نیمه نهفته بودن دندان عقل، دندانپزشک باید بررسی دقیقی از دهان و اطراف دندان‌ها انجام دهد. اگر نیاز به عمل جراحی پیدا شود، این عمل می‌تواند با بی حسی موضعی یا عمومی انجام شود.

مراحل عمل جراحی کشیدن دندان عقل نیمه نهفته:
۱. بررسی وتشخیص : دندان پزشک بررسی دقیقی از دندان عقل انجام می‌دهد و تشخیص می دد نیاز به کشیدن دارد یا خیر.
۲. بی حسی : بسته به شرایط فیزیکی بیمار، بیحسی موضعی یا عمومی انجام می‌شود.
۳. کشیدن دندان عقل: با استفاده از وسایل جراحی، دندان عقل از زیر لثه خارج شده و کشیده می‌شود.
۴. پایان عمل: پس از کشیدن دندان، لبه های زخم خراشیدایی روی لثه بخیه می‌شود.

مراقبت‌های پس از جراحی:

۱. مصرف داروها: داروهای ضد درد و ضد التهاب برای کاهش درد پس از عمل تجویز می‌شود.
۲. تغییرات در رژیم غذایی: پرهیز از مصرف غذاهایسفت و سخت تا زخم‌های دهان ترمیم شود.
۳. مراجعه به دندانپزشک: پس از عمل جراحی، باید به دندان‌پزشک مراجعه کرده و راهکارهای بهینه برای بهبود سریعتر و بهتر ناحیه دندان را پیگیری کنید.

نتیجه گیری :

در نهایت، اگر علایم مشکوک به نیمه نهفته بودن دندان عقل را تجربه کرده‌اید، بهتر است که به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید تا عمل‌های لازم در اسرع وقت انجام شود و از مشکلات جدی‌تری جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید : کامپوزیت ونیر دندان

‼️ اشنایی با دکتر علی زرگانی بهترین دندانپزشک ترمیمی و زیبایی

بهترین دندانپزشک ایمپلنت, بهترین دندانپزشک زیبایی فرمانیه, دندانپزشک جراح کرج, دندانپزشکی کامپوزیت ونیر کرج, متخصص ایمپلنت در تهران
کرم خوردگی دندان چیست؟
کشیدن دندان عقل درد دارد؟